هندوستان کشور شگفتی و عجایب است و میتوان در این کشور، شاهد عجیبترین اتفاقات ممکن بود. آیینها و مراسمهای عجیب گرفته تا راهآهن سراسری هند؛ هندوستان مملو از موارد باورنکردنی است.
راهآهن یکی از پرجمعیتترین کشورهای جهان باید به چه شکلی باشد تا بتواند پاسخگوی خیل عظیم مردم در ساعات مختلف شبانهروز باشد. چنین چیزی نیازمند نیروهای انسانی و البته مکانیکی فراوانی است.
شبکه راهآهن سراسری هند میزبان یکی از بزرگترین شبکه راهآهنهای سراسری در کل دنیا است. قدمت راهآهن هند به 162 سال پیش بازمیگردد و طول آن به بیش از 60 هزار کیلومتر میرسد. در راهآهن هند روزانه 11 هزار قطار خدمات رسانی میکنند. قطار زیر در حومه دهلی نو است. بیشترین استخدامها شبکه سراسری راهآهن هند توسط دولت این کشور اداره میشود که بیش از 1.3 میلیون نفر استخدام آن هستند. فوربز در گزارشی میگوید که همین تعداد نیرو باعث شد تا شرکت راهآهن سراسری هندوستان به «هفتمین کارفرمای بزرگ جهان» تبدیل شود. وزارت دفاع ایالات متحده، ارتش آزادی بخش خلق چین، والمارت و مک دونالد از جمله سازمانهایی هستند که کارکنان بیشتری استخدام میکنند. مقیاس زیاد شبکه راهآهن سراسری هندوستان بیش از 7000 ایستگاه و 140 هزار پل ریلی دارد که آن را به شبکهای بسیار بزرگ بدل کرده است. راهآهن هند 4823 لوکوموتیو برقی و 5633 موتور دیزلی دارد. علاوه بر این موارد، همچنان 43 لوکوموتیو بخار در راهآهن سراسری هند فعالیت میکنند. بلیت ارزان دولت هندوستان در تامین مخارج کمک زیادی میکند و بلیتها بسیار ارزان هستند. تهیه یک بلیت از دهلی نو به کلکته، سفری بین 18 تا 24 ساعت، تنها 600 رویپه (معادل 9 دلار) هزینه برمیدارد. سیاستمداران هندی سرانجام پس از چند دهه تصمیم گرفتند قیمت بلیت قطار را کمی افزایش دهند. دو بودجه جداهند دو بودجهی ملی دارد: یکی برای راهآهن و دیگری برای بقیه قسمتهای دولت.آخرین بودجهی تعلق گرفته به راهآهن این کشور یک تریلیون روپیه (معادل 15 میلیارد دلار) بوده است که نسبت به سالهای پیش با افزایش چشمگیری برخوردار بوده است. البته قرار است بودجه اضافی صرف نوسازی شود. جنرال الکتریک روز سه شنبه اعلام کرد که قرار است 1000 لوکوموتیو دیزلی جدید را با هزینه 2.6 میلیارد دلار برای راهآهن هند تولید کند. منبع: CNN
ترجمه: وبسایت فرادید
